Pabila puanbee bebel – Harga Minyak Naik Lagi

Salam Bahagia ๐Ÿ™‚ yang tak berapa nak bahagia ..adui awatlah minyak nih asyik naik harga ..yang kaya terus kaya , yang miskin terus kayap..bukan yang miskin tk berusaha , tapi kekangan ekonomi membebankan pengguna …puanbee setakat nak ambil anak dari sekolah tu boleh lagi , balik kampung yang dulunya setahun 6-10 kali sekarang dah 2 kali kot setahun , nih minyak naik lagi mungkin tunggu raya aje lah balik kampung , tak mampu minyak mahal , barang mesti mahal , anak semakin besar ..uihh hubby puanbee kerja dari 6 pagi ke 12 malam masih tk cukup belanja , kang hubby puanbee kerja tak balik balik dah naya ler..hahah jom layan berita dulu , kalu nak dengar puanbee bebel boleh juga sampai esok lah tak habis ..ngantuk dah ni tengok jam kul berapa hubby tk balik – balik lagi ..derita sungguh rakyat malaysia yang bergaji kecil..orang kaya ..no hal ..yer idok ??

Carta kenaikan harga minyak
Carta kenaikan harga minyak

Puanbee baca cerita ni tadi disini

Bermula tengah malam 4 mei 2011 harga petrol RON 97 akan dijual pada harga baru, iaitu RM2.90 seliter.

Kenaikan itu bagaimanapun tidak melibatkan RON 95 dan bahan api lain di negara ini.

RON 95 kekal pada harga RM1.90 seliter.

Kenaikkan RON 97 ini adalah yang tertinggi dalam sejarah negara dan dipercayai berikutan kenaikan harga minyak mentah di pasaran dunia.

Bulan lalu, harga petrol RON 97 dinaikkan 20 sen kepada RM2.70 seliter.

Harga RON 97 diapungkan sejak 31 Januari lalu mengikut harga pasaran semasa dan sejak itu ia kali ketujuh harga petrol gred itu dinaikkan.

Petrol gred ini lazimnya digunakan oleh kenderaan yang memerlukan prestasi yang tinggi. Semua kenderaan berpendaftaran asing dilarang membeli RON 95 dan mereka menggunakan minyak gred RON 97.

RON 97 pada suatu ketika juga adalah minyak yang seringkali digunakan oleh rakyat sehingga minyak lebih murah RON95 diperkenalkan pada September 2009. Ketika itu RON 97 berharga RM1.80 seliter.

28 thoughts on “Pabila puanbee bebel – Harga Minyak Naik Lagi”

    1. kan naik basikal untung badan pun sihat ekek…anak kak bee tu dah terbiasa , naik keta terus tekan butang aircond , kalo tk bukak panas bu panas..padahal dulu ibunya naik basikla dan jalan kaki je kemana – mana pun ๐Ÿ™‚

  1. itulah Bee, kita yang kurang kaya ni begitu terasa setiap kali kenaikan harga barang, kita tak pasti apa punca sebenarnya harga barang asyik naik aja, sedangkan kenaikan gaji hanya 5% je setahun.

  2. nie jwpn dato najib kat tweets..

    Mereka yg mampu milik kereta mewah patut bayar Ron 97 pada harga pasaran. Tak patut Wang rakyat digunakan untuk golongan yg kay a.

  3. tu yg xtahannye k.bee..bile myk naik je start la brg pon naik..jadinye berganda-ganda pulak tu..geram betul..

  4. akhir zmn ni mcm tu ler…sampai la satu masa nnti,minyak habis teruss…masa tu le kuda lembu jadi kenderaan semula mcm zmn purba ….

    ape nk buat..kite ni xde kuasa…tp nis baru dpt emel td lebih kurang bunyinye…jgn ambik minyak kat BP…sbb nye BP ni le plg suke naikkan rege minyak..so kalo kite ramai2 boikot dier,sure biz deme xlaku…kmungkinan rege akn turun nnti..wallahua’lam…

  5. aduhai..membebel pulak la abg sabri tu bee..cian dia..semua benda naik..minyak apatah lagi..jom la kita pakat gi duduk negara yg banyak minyak tu haa..hehe

      1. laa..lagi mahal ke?dah tu nak duk negara mana lagi ek..seluruh pelusuk dunia semuanya mahal belaka..huhu

  6. Pingback: Sah Dah Harga Minyak RON95 Dan Diesel Naik 20 Sen Mulai 3 September 2013 | ~ Ini lah FaMiLi @ Puanbee.com ~

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.