Berat berlebihan panjangkan umur manusia.

Selama ini kita diberi peringatan tentang bahaya memiliki berat badan berlebihan. Sebuah kajian yang dijalankan di Australia sebaliknya mendapati golongan yang berumur 70 tahun ke atas yg memiliki berat badan berlebihan memperoleh jangka hayat tambahan sehingga 10 tahun lebih lama berbanding mereka yang sebaya dengan berat badan normal.

Kajian di dalam Journal of the American Geriatrics Society itu bertentangan dgn kajian asal yang mencadangkan memiliki berat badan berlebihan mengundang pelbagai jenis penyakit, termasuk penyakit jantung.

“kajian kami mencadangkan mereka yang berumur 70 tahun dan memiliki kesihatan yang baik berdepan dengan set risiko dan kebaikan yang berbeza mengikut jumlah lemak dalam tubuh berbanding golongan yang lebih muda,”kata ketua pengkaji di Universiti Australia Barat,Leon Flicker.

Flicker dan pasukanya menghabiskan masa selama sedekat untuk mengumpul data kesihatan lebih 2,900 warga Australia berumur antara 70 hingga 75 tahun pada 1996 ketika kajian itu dimulakan.

sekian ,

8 thoughts on “Berat berlebihan panjangkan umur manusia.”

  1. uiks betul ke ni..selalu dengar yang sebaliknya..fakta ye..tapi gemuk ke kurus ke yang penting kena jaga kesihatan jugak..mencegah lebih baik dari merawat..

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.