Menanti lebaran. . .

Uwah da dekat nak raya. .raso tk sabar dah nk balik kampung. .dah lame tak balik. .walaupun blh col, 3g , sms dan sebagainya. .tp tk sama dgn perasaan dapat bekumpul ramai2. .nak2 tahun ni beraye di rumah sendiri. . Perbezaan beraya kat bandar dgn kampung sangatlah jauh. .silap2 hari bulan mokcik yg over main bunga api di kampung nanti. .eheh lawak jer yea. . .tapi tu lah dgr cerita famili kakak dan adik tk dapat balik. .uwah dah kurang tiga orang anak buah tu. .kurang ler meriahnya. .

P/s :ni ada beberapa tips, perkara yg patot korang buat untuk memeriahkan lagi suasana raya korang. .

-Edar risalah atau cetak kad jemputan kpd kengkawan dan jiran tetangga untuk beraya kat rumah korang.

-Pasang bunting atau banner di setiap tiang lampu sepanjang jalan memberitahu betapa bestnya beraya kat rumah korang.

-Kanak-kanak yg datang bukan sahaja diberi duit raya tetapi boleh join sukan rakyat seperti merebut kerusi atau meneka biji betik.

-Sebelum tetamu makan terangkan tentang nama,jenis,asal usul serta cara membuat kuih muih raya dgn penuh begaya dan berhemah.

-Buat rumah terbuka dua puluh empat jam selama lapan hari,lapan malam tanpa henti.

-Mengadakan mini konsert percuma semasa tetamu bertandang ke rumah korang.

-Menyediakan pelbagai jenis juadah selain HARI RAYA AIDILFITRI seperti juadah TAHUN BARU ,CINA ,DEPAVALI, HARI GAWAI atau juadah perayaan lain yg ada di MALAYSIA.

-Membuat liputan secara langsung di radio atau TV tentang suasana kemeriahan beraya di rumah korang.

Kehkeh ada ke yg nak buat mcm tu?

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *