Dalam dilema !!

Urm pagi-pagi dah tak best je rasanya nih , orang lain adik-beradik ok je boleh tolong menolong tapi laki aku ni felik sikit dia tak suka lah aku tolong menolong adik beradik aku…ya! aku tau perangai adik beradik aku nih ntah apa-apa sikit , adik beradik dia pun sama , tapi adik beradik dia tak menyusah kan orang je la itu je bezanya …. tapi ini lah yang aku nak cakap , kalau orang nih pun sesuka hati nak lepaskan tanggungjawabnya kepada orang lain , aku pun tak faham jugak orang cam gini..

tadi pagi-pagi abang ipar aku mintak tolong ambik anak dia dari sekolah , sebab bini dia {kakak aku } masuk wad nak bersalin , kakak aku pergi wad sendiri lepas hantar anak-anak dia ke sekolah , ok nak cakap depa nih bongok sikit , duduk hujung sana hantar anak ke sekolah hujung sini , sikit punya jauh , kalau naik kereta pun dekat sejam lebih lah , campur jem dengan traffic light tu , nak nak kalau hujan , konon2 dia letak kan anak dia situ dekat dengan rumah ayah dia..last kenapa tak minta ayah dia ambilkan ? aku pun pelik …

Tadi lepas abang ipar aku telefon , kay marah aku ..bebel bebel .. dia memang tak suka kan abang ipar aku tu , sebab ada kes dedulu ..hahah..malas nak cerita kan kes tu ..tapi akhirnya abang ipar aku tu dah termakan kata2 sendiri lah …kay memang tak suka lah aku tolong ambil anak depa ke , jaga ke apa ke..sebeb depa nih jenis mungkir janji , cakap besar dan belagak ..kay tak suka …

Bak kata kay , abih bini nak beranak , takkan tak boleh cuti sekerat hari ? sekarang dia kat tempat kerja , anak balik kul 1 tak kan tak sempat nak ambik bukan duk luar negeri pun…jadi bapak cam mana , tanggungjawab sendiri nak harapkan orang buat ?? bagi anak dia sekolah dekat dengan rumah ayah dia tak kan tak boleh minta atuk depa ambil kan ? dia bukan orang jauh memang asal dia di KL nih adik beradik ramai , lain lah kita , kalau susah tak de sapa pun nak tolong…erm betul jugak apa kay cakap tu …

Kan aku dah dalam di lema nih , aku pulak nak jaga anak aku yang bertiga , nak juga hantar ambik depa , masak bagi makan , lagi nak runner sana ..runner sini ambik anak sedara tu cam payah jugak lah , sekolah depa jauh2 giler bukan dekat …erm erm…abih dah ambik nak letak anak depa kat mana ? tak ke aku kena jaga jugak tu , dengan baju tak bagi semua ..ish ish …

Aku bab tolong tu aku tak kisah tapi kay macam marah dan tak redo tu yang aku kisah kan , tak suka lah bertengkar bab2 tak termasuk bab aku wat salah nih…eeiiii….ntah apa-apa….

korang rasa cam mana ? erm…tension betui lah!!..

shopping hari sabtu
shopping hari sabtu

selingan shoping hari sabtu tk de plastik πŸ™‚

62 Comments

  • biasalah bee..mummy pun kakipar hubby mummy(biras) bukan suka sangat kat mummy nie..hem perangai cam setan jer.ikutkan hati rasa nak kasi penerajang jer bila tgk dia tapi sabar ni masih ada..mentua dulu tak suka kat dia skrg dah jg anak dia ape yang dia wat kat mummy mentua pejam mata jer.wat tak tahu tu yang mlas sangat nak balik umah mentua bukan merajuk tapi tkut blik sana mummy n hubby gaduh sebab biras n mentua..kami pun dlm dilema.kdg2 sedih jugak bukan kita tak suka biras baik dgn mentua tapi mcm dah pilih kasih plak…tapi nak wat camner… heheehe bee yang bengang mummy plak lebih2 hahaha…huh lega sebab ada kawan nak luah..

    psal n3 bee tu ni komen mummy: gitau dia la jgn wat camtu…mummy kalau tak puas hati mummy ckp je…bukan cara kasar cara eloklah nnti cara kasar plak perang afrika korang sekeluarga susah jugak..hehehe pandaijer nasihat orang diri sendiri pun dlm dilema pahal???hahaha sory beee mummy ni bukan ustazah…kesian bee n kay..sabau yer darling.

    • susah lah kan mummy , org jenis cam nih namapk nk org mcm senang nk suruh buat itu ini tapi kang laki bini gaduh apa kes kan..tapi kesian jugak kat anak buah tu ..bee buleh ambik hr nih tp tk boleh jaga kay tk benarkan cm mana uwaa….

      kes mummy lak sabar bee lagi mcm2 dugaan dengan family mak tua nih sabar aje lah lagi pun duk jejauh tk terasa sgt lah kan…

  • wah..ciannya Bee…bagi Ellen kan…better Bee terus terang ja kat bro in law Bee tu..bukan pa, cuma kata suami tu kena ikut sebab ada gak betulnya..Bee boleh cari alasan lain dan suggestlah dia minta tlg ngan bapa dia..takkan tak blh atau takpun dia keja half day, kan bini beranak ada cuti ehsannya…

    Tapi semua tu terpulang gak ngan Bee..harap Bee dapat buat pilihan atau tindakan yang baik..kesian plak kat anak buah Bee tu…

    • bee pun rasa nk berterus terang je nih haa…adei cam mana lah bini nk beranak ko tk leh amik cuti kan..

    • mak pun setuju ckp ellen..berterus terang je pd brother in law tu. Tak kan masalah dia nak menyusahkan kita pulak??

      Dah kata sekolah tu dkt dengan umah mak pak dia, hah..silakan lah mak pak dia yg amikkan budak2 tu sekolah..pehal plak nk menyusahkan bee..

      Mak punya stail, sekali ko hormatkan mak, 10Xmak hormatkan ko balik..tp klu dah sekali ko bg tahi kat aku, hah…100X budi baik ko bg pastu pun ader aku kesah..hahaha..

      abaikan ajelah masalah dia..anak dia, bini dia, masalah dia..bee duduk umah, silang kaki smbil manage ur kids, lagik baik!

      • itu lah mak , abg ipor bee tu banyak kali bg tahi kat kami , dah banyak kali jugak sabar sbb tu kay tk nk tolong dia , kalau ikutkan kay lah paling baik hati tolong org sana sini , tapi disebab kan perangai dia dulu2 bagi tahi dulu2 kay jd tk nak terlibat dengan diorang langsung lah!..bee faham perasaan kay tu tapi dia kakak bee waa..

        tapi bee dh call depa cakap kay tak kasi jer..

        • baguslah bee kalo dah buat keputusan begitu..tak da maknanya mereka nak sakit hati sebab bee ada alasan kan..bukan tak nak tlg tapi dah gitu hubby tak bg…susah juga kan bee.

  • dilema jugak camtu…

  • x pe la bee..bee tolong je diaorang tu..nanti dpt pahala besar..biarlah dgn perangai bapaknya mcm tu jangan di kisahkan..org berlagak ni x kemana sebenarnya..pasal suami bee tu pulak k.mimi x tau nak ckp apa la..hehe..bee tolong pun bukannya tolong ke arah perkara yg tidak baik..malah sebaliknya..

  • sabor pn. bee, kang naik darah tu.. hihihi

  • kutu faham perasaan bee, tak tolong kakak kita, tapi laki dia jenis tak reti bahasa.kesiannya pegi hospital sendiri ekk?tu la kadang2 manusia cengini memang buat kita tensen. Mujur en suami kutu seorang yg sgt baik hati dan cepat kesian.semua org beliau tak smp hati nak tolak bila org mintak tolong,kutu pulak yg selalu marah sebab smp kadang2 menyusahkan diri. Geram pun ada. Samala macam situasi kay.. apapun jgn serabut ok..kena ikut ckp suami.hehe..

    • tu lah kutu , bini nak beranak kena lah usaha ambik cuti , patut nya depa dah fikirkan anak2 tu cam mana, nih fikir sapa nak tolong depa bukan nak fikir nak berdikari dan bertanggungjawab sepenuhnya ..bee tk faham laki dia tu cam mana , sepatutnya dah plan dah ambik cuti jaga anak bini tak yah lah susah kan org ..urm..

      • betui la.ada ka tadak hati prut betui biaq bini p hospital sendiri.buatnya terberanak tgh jln kan ke ssh..uii pastu kalau perangai elok takan la kita smp hati tak mau tolong.nie biaq dia uruih sndiri,.org cmnie bkn boleh bg muka..kehkeh emo pulak ngan perangai ur bro in law tu..

        • hak hak itu ler fasal kali nih dia menggelabah sebab anak dia yg 2 tu semua emak kami yg uruskan kali ni mak tk nak tolong dah sbb tk kenang budi punya olang raya2 un tk nk balik kampung!!

  • “susahlah..ditelan mati mak,diluah mati bapak…dilemma kan bee…budak2 tu pulak tak bersalah..jadi mangsa keadaan pulak..sapa nak tolong amik depa tu bee?…akak risau dah ni…”

    • bee tk tahu lah nak tak nak depa kena usaha jugak , ayah bebudak tu boleh ambik cuti tak kan tk boleh kan , sampai bini nk beranak pun nk kerja jugak ..

  • kalo dni pon rasa berat hati nak bantu orang sombong wal selfish cemtu

  • rasenye kalau jenis orang yang xkenang budi ni jangan selallu ditolong sanagt… anti die pijak kepala kita lak… tambah lagi leh wujudkan masalah dalam umah tangga akk kn…

  • betul laa tuu…! kalau dah kasi sekolah dkt ngan umah ayah dia, apa tujuannya kalau takleh mintak tolong ayah dia…

    • famili depa jenis selfish tolong nak duit jer..budak2 tu nanti di hamun bagai kesian jugak tapi tu lah dah byk kali buat taik kat bee sampai kay tk benarkan tolong depa lagi πŸ™‚

  • payah. takkan la tak leh nk amik cuti si suami nye tuu aish… nti kene btau gak.. jgn smpan kita plak yg tensi..
    pun tgh tensi ni takdak duit kah kah.. πŸ˜›
    salam perkenalan ye puan bee…. πŸ˜‰

  • mmg malas nak bantu kalau camtu tu kan, sebab kan family cam nak bantu jugak, kak sya jenis lembut hati…tp bila hubby tk bagi…mmg la dalam dilemma

    • itu lah bee nk tolong kay tk bagi , td bee jawab jugak dgn kay habis nk ckp apa..dia marah kan lagi kat bee ahaah!.last2 ckpje lah dia tk kasi nk wat cam mana kak ..

  • bee,kalo suami x redho…tolak ajelah prmintaan depa tu..abis citer πŸ˜‰

  • akak yg baca n3 ni pn jadi tension apatah lg bee yg hadapi n lalui semua tu..bak kt org diluah mati mak ditelan mati bapak…mmg sukar n bee lak trsepit…sabar ye my dear..lakukan yg trbaik demi menjaga hati2 org trsayang….

  • omak aih..panajng tul membebel…

    eh..abg ipar ko baca tak?? hahaha… kalu dia baca, sure pas nie insaf nak suh ko lagi…hahaha

    asal jauh tul htr anak ke sekolah…

    kak sumi pun htr gakujung dunia..tp alhamdulilah..leh aja uruskan Danial..hehehe

    Sumijelly.com

    • haa dia tk bace kot kak , bior lah dia ,,,erm ntah jauh benor yg kesian akk kita nak hantar ambik naik moto sok ada anak sorang lagi suh hantar ank2 dekat2 tk mo nk bg dekat dgn atuknyer pelik!!

  • ct pun mengalami masalah yg sama gak..mula2 kawin dulu lagi teruk,tapi dah kawin 15 tahun ni ct dan suami dah bolehlah menghadapi perangai adik beradik masing-masing…tak lah kita bergaduh pasal mereka lagi.
    pasal shopping hari sabtu,ct pun terkena minggu lepas,mengomel aje suami sbb dia kena angkut barang msuk dlm kereta,sampai rmh anak pula mengomel turn dia pula bawa msuk barang dlm rmh.Lepas ni kena ingat jgn beli brang hari sabtu….musykil gak kalau kita beli bag plastik tu betul ke duitnya disalurkan kepada kempen tersebut?……

    • haa bee dah kawin 8 thn gak nih ct , tk ubah2 perangai tk boleh wat apa ler..

      pasal beg plastik tu bee terkono selalu lupa nk bawak beg sendiri pastu tk nk beli plasti yer le satu 20 sen je pun tp dekut hakhak

  • ermm..berat jugak tu k.bee..td dlm pngetahuan saye yg cetek ni apape hal kite kene ikut somi kan…tp kite pon msti nk tlong famili kite kan..patutnye kak bee kene cakap je kot kt abg ipar k.bee mcm yg incik kay ckp tu..sebab pe yg incik kay ckp tu btul kan….

    • hah akk ckp kay tk bagi je , lg pun dh mcm2 tolong depa sendiri mau ingat ler…tapi rasa besalah tu ler..akk tepun kakak akk cam sedih jer dia rasa nk p ambik ank dia la nih jugak! waa…

  • kesian kat bebudak tu kak puanbee. Saya yg baca apa akak coretkan saya pulak yg marah!!!!! Dahla wife tu susah payah sorg2 tp buat derk aje. Dasar jerk!!!!! Grrrr

  • xpa bee..sabar yer
    bagi akak..bee minta jugak kebenaran somi
    utk tolong anak sedara bee tu..

    ni kira kes lain sb kakak bee nk bersalinkan..

  • wah2.. senangnya dia nak lepas tanggungjawab camtu je.. takkan tak boleh cuti isteri nak bersalin, takkan la kejam sangat bos dia tak bagi cuti..

    p/s: kak bee, nak mintak tolong sikit boleh tak?

  • ha’ah.. ni url entry saya: http://mawarmawarputih.blogspot.com/2011/04/izzlornacom-1st-special-giveaway.html

    kak bee tolong bagitau kak lorna tau saya tak boleh komen..

  • Tak tau la kenapa tak boleh. Banyak kali jugak try. Oh ye, tadi saya dah tengok komen yang kak bee tolong postkan tu. Macam excited betul ayatnya tu, rasa kelakar pulak hehe.. Jangan marah..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.