Resepi kuih kaswi kenyal guna sukatan cawan

Sejak dah pandai buat kuih kaswi ni kan. Pandai la nak tempek resepi di blog pula. Allhamdulillah. Blog dah okay sikit. Mood dah cantik sikit. Anak yang paling kecik dah tak banyak ragam. Hutang dah banyak nak settel. Apa lagi kita nak ? Masak la kerja nya. Hobi lama kembali lagi. Iaitu masak dan tempek resepi di blog.

Kuih kaswi ini saya belajar dari blog juga kawan-kawan. Tak menjadi pada mulanya. Tapi dah banyak kali prektis lama-lama periuk kukus menyampah kena sesumpah. Terus jadi elok.

Resepi Kuih Kaswi Simple Sukat guna cawan

3 cawan tepung gandum ( saya guna cawan tupperware warna oren )
1cawan tepung ubi
2 cawan gula merah ( 500g )
½ cawan gula pasir
1 sudu kecil air kapur
Air 5 cawan

Kelapa untuk digaul , tambah sikit garam

Cara Cara Masak :

1. Gula merah dan gula pasir masak di atas api sehingga larut ketepikan.Kalau nak wangi masukan sehelai daun pandan.
2. Tepung gandum dan tepung ubi di satukan dalam mangkuk. Masukkan air kapur dan tuang air gula tadi.
3. Kacau sehingga sebati kemudian tapis.Tak mau tepung berketul.
4. Kukus dlm loyang selama 40 minit.
4. Dah sejuk baru potong dan gaul dengan kelapa yang telah di gaul dengan sedikit garam tadi.

Boleh ngap. Kalau nak lembut goyang-goyang tambah air jadi 7 cawan. Itu saja.

Kuih kaswi kenyal dan guna sukatan cawan

Kelmarin mak datang. Ya ampun.. suka dia makan. Buat 2 loyang makan dari malam sampai pagi esoknya. Ulang-ulang mak cakap dia tak pandai buat kuih kaswi ni. Saya pun sama uols. Tapi sebab suka dan terrrbeli periuk kukus noxxa tu. Husband asyik perli ja. Tak tahan kita pun buat buat lah pandai kannnn ..

Jom cuba buat dan makan.

Ikhlas sangat dari
puanbee anak 5

Please follow and like us:

Puanbee

Ibu kepada 5 orang anak , Work at home mom ( WAHM ) sebagai tukang jahit. Berumur 35 tahun , sentiasa mempunyai semangat yang tinggi. Suka " cari " kerja. 😍

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.