Tips minum air gula ( ujian MGGT ) bagi ibu megandung.

Assalamualaikum dan hai. Nak kongsi sikit tips bagi ibu-ibu megandung yang perlu melakukan ujian MGGT iaitu minum air gula. Bagaimana cara nak minum air gula tu cepat-cepat tanpa rasa nak muntah. Saya sendiri dah pun mengandung anak ke-5 memang setiap anak saya perlu membuat ujian minum air gula ni memandangkan emak dan ayah saya sendiri penghidap kecing manis. Risiko tetap ada.

MGGT atau (Modified glucose Tolerance Test) adalah satu prosedur yang melibatkan ibu-ibu mengandung untuk ujian mengesan bacaan gula dalam darah ibu. Mereka akan diminta untuk berpuasa pada malam sebelumnya (sekurang-kurangnnya 8-10 jam sebelum appointment di klinik hari esok) Pagi esoknya, sebelum jam 8 pagi darah kira-kira 2-3 ml akan diambil buat pertama kali untuk dibuat ujian kandungan glukosa. Prosedur pengujian ni dipanggil FBS (Fasting Blood Sugar) – Bacaan pertama diambil pada sampel darah masa kita mula-mula sampai di klinik. Bacaan Normal : 3.5 mmol/L – 5.5 mmol/L 2 Jam selepas minum glukos – Bacaan yang diambil pada sampel darah selepas 2 jam ibu hamil minum air glukos/air gula. Bacaan Normal : di bawah 7.8 mmol/L

BMI saya pun tinggi teruk. Tetapi walau pun begitu berat badan saya tak naik langsung sepanjang kandungan mencecah 19 minggu ini. Saya tidak alah makan tetapi saya memang makan dalam jumlah yang sedikit walaupun saya tak mengadung memang saya dah terbiasa makan sedikit. Jadi berat saya tidak berganjak banyak lah.

Dress jahit sendiri , plated di bahagian bawah dada .. kain crepe lembut .. nk tempah boleh la .. petaling jaya sahaja. Hehehehe

Jadi tips minum air gula dari saya :

  • Minum senafas , jangan berhenti- berhenti.
  • Lepas minum terus lah pergi ke tempat lain.
  • Kalau rasa pening semasa berdiri terus duduk.
  • Jangan minum makan apa-apa selama 2 jam.

 
Saya ? agak lucu pada hari itu. Barangkali sudah lupa step. Maklumla jarak jauh juga anak nombor empat dengan kandungan yang ini.
Saya terus keluar ajak suami pergi hantar dokumen kepada pelanggan. Lepas tu saya pergi klinik semula kena marah dengan jururawat tak boleh keluar kata mereka takut saya pengsan.
Eh rasa-rasa dulu boleh balik lepas minum air gula. HAHA lupa laa ..
Kemudian lepas  2 jam darah di ambil semula.
Keputusan pun dah dapat. NORMAL kata jururawat tu. Allhamdulillah.
Seronok juga megandung ada orang jaga kan. Siap dapat temujanji dengan doktor gigi. Tak payah beratur panjang-panjang. Lepas ujian MGGT selesai saya pergi jumpa doktor gigi , doktor tampal dan buat” cuci gigi ” lagi tu. Doktor gigi baik sangat. Klinik gigi kelana jaya. Pergilah sana.
Ok lah tulis nak cari mood aje ni .. stress lah.
Bajet 2018 tu nanti nak ulas sikit lah …
Kalau saya rajin menulis.  byeee …
 

Show 1 Comment

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.